// Door: Redactie Loopnieuws03 // Geplaatst in Lezing

Vet lang lopen

door Lianne

Je fitter voelen, meer energie hebben en een beter humeur, geen middagdip meer, betere focus, minder stress, lichamelijke klachten en welvaartsziekten voorkomen en geen man met de hamer tegenkomen tijdens een lange loop. Wie wil dit nou allemaal niet?!? Maar daar zal dan vast wel weer een heel pakket aan regels en ingrijpende veranderingen van je levensstijl bij aan te pas komen. Zoals bij vele methodes en diëten, waar je je wellicht weleens in hebt verdiept of zelfs aan bent begonnen ze in praktijk te brengen, maar die vaak te ingewikkeld en extreem bleken om lang vol te houden.

Tijdens de ALV gaf dr. Maaike de Vries een lezing over hoe je al die hierboven genoemde positieve effecten kunt bereiken door je lichaam te leren meer op vetverbranding te functioneren. En haar verhaal bleek alles behalve ingewikkeld of extreem. Het was verrassend logisch, realistisch, en werd op een nuchter manier en met een fijne dosis humor verteld.

We weten allemaal wel dat suiker je snel energie geeft, dat kennen we van de sportdrank en gelletjes. De meesten weten ook wel dat deze energie ‘boost’ niet lang duurt. Je krijgt een piek in je bloedsuikerspiegel, die daarna even snel daalt en dat ervaar je als een dip. Veel van wat we dagelijks eten en drinken bevat (veel) suiker en daardoor schommelt die bloedsuikersuikerspiegel enorm. Niet alleen door de drie hoofdmaaltijden, maar ook door al die tussendoortjes die we nemen omdat ons lichaam aangeeft weer trek te hebben wanneer de bloedsuikerspiegel snel daalt…de ene piek na de andere dus. Tijdens zo’n piek maakt je lichaam veel insuline aan wat de vetverbranding op slot zet en er voor zorgt dat vet wordt opgeslagen. Uiteraard zeer vervelend als je daardoor te veel aankomt en/of last krijgt van chronische (welvaarts)ziekten, zoals 5 tot 10 miljoen mensen in Nederland.

Voor hardlopers is er nog een nadeel aan als je lichaam te veel afhankelijk is van suikerverbranding. Want ook al kunnen wij iets meer suiker (glycogeen) opslaan dan iemand die minder getraind is, die tank raakt toch vrij snel leeg… bijvoorbeeld bij het 33 km punt van de marathon die je zo graag uit wilt lopen. Onze tweede tank, het in het lichaam opgeslagen vet, is vele malen groter. Een vrouw van 65kg, met een gemiddeld vetpercentage van 28% heeft 18,2 kg vet. Vet is per kilo goed voor 7000 kcal… dat is dus in totaal 127.400 kcal. Uiteraard kun je nooit je hele vetvoorraad opbranden, dat zou zeer ongezond zijn. En je lichaam kan ook nooit enkel op vetbranding werken, er is ook altijd nog wat suiker bij nodig. Maar wanneer je je vetbranding traint, kun je met zo’n voorraad wel een marathon of ultra uitlopen zonder die man met de hamer tegen te komen.

De theorie (links) en de praktijk (rechts)

Hoe kun je dan zo’n Supervetverbrander worden, zoals De Vries ze in haar boek noemt? Door te bewegen. Check. Door voldoende te slapen en te ontspannen/stress te voorkomen. Ok, dat is voor iedereen persoonlijk en afhankelijk van factoren zoals je werk en thuissituatie, maar daar is aan te werken. En, uiteraard, door je voedingspatroon aan te passen. Drie maaltijden per dag, daar begint het al mee. Tussendoortjes zorgen voor extra pieken in de bloedsuikerspiegel en die wil je juist beperken. Die drie hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en diner) moeten bestaan uit verse en onbewerkte goed verzadigende voedingsmiddelen zonder toegevoegde suiker. Dat zorgt voor een minder hoge piek en geleidelijkere daling van de bloedsuikerspiegel zodat je het zonder dip redt van de ene maaltijd tot de volgende. Je hoeft dus niet maar heel weinig te eten (beter niet zelfs), maar voldoende van de goede dingen. Zoals veel groente, gezonde vetten (waaronder extra vierge olijfolie, noten, zaden, pitten en vette vis) en volkoren granen. Daarnaast wat volvette yoghurt of kwark, kaas, ei of vlees. Het is belangrijk dat de maaltijden goed verzadigen, anders krijg je honger en ga je gegarandeerd snaaien.

Na afloop van de lezing werd nog lang nagepraat

Het leven mag ook nog gewoon leuk zijn, dus er mag best een wijntje of een biertje gedronken worden. Bij voorkeur tijdens de maaltijd want op die manier zorgt het niet voor een extra piek. En bij speciale gelegenheden hoef je heus niet altijd nee te zeggen tegen een gebakje, de 80/20 regel werkt hier ook prima als je het daardoor wel vol kunt houden. Je bewust zijn van wat je eet en wat het met je doet, kan al een heel verschil maken. En wil je nog wat verder gaan dan kun je in de ochtend eens een duurloop op de nuchtere maag proberen, wat ademhalingsoefeningen om te ontspannen of met een kop thee op de bank ‘Hoe word ik een supervetverbrander’ lezen.

Schrijf een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden.
Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Beveiligingscontrole * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Categorieën

Archief

Loopgroep '03

Hogerwoerdstraat 19
2023 VA Haarlem
Tel. 023 -5275765

Bank: ABN AMRO
Iban: NL46ABNA0624195120 Vereniging Loopgroep03 Haarlem

Volg ons

Voor leden

Leden kunnen hier inloggen om de activiteiten te kunnen bekijken van andere leden en om berichten te kunnen uitwisselen.



Inloggen